A modern iroda
A modern iroda kialakulása valamikor a XX. század második felére tehető, amikor minden korábbinál erőteljesebben beindult a globalizáció, aminek következményeként a multinacionális vállalatok egyre nagyobbra nőttek, így értelemszerűen egyre nagyobb terekre volt szükségük.
Átalakult tehát a modern iroda fogalma is, persze a folyamat nem ért véget, és talán soha nem is fog, hiszen a fejlődés folyamatos és alighanem megállíthatatlan.
Ebben a posztban azt próbáljuk körbejárni, hogy melyek a modern iroda legfontosabb jellemzői, mi az az irodai ergonómia, és természetesen tanácsot is adunk a modern iroda berendezéséhez.
A modern iroda kialakulása
A modern iroda kialakulása tehát az elmúlt fél évszázadra tehető, a globalizáció és a technológiai fejlődés több változást is kikényszerített.
- irodaközpontok – az egyre nagyobb cégek egyre nagyobb irodaépületeket foglaltak el, egybenyíltak a terek a kommunikáció megkönnyítése érdekében, új struktúrák alakultak ki
- tömegkommunikációs és informatikai forradalom – a faxok, nyomatók, számítógépek, laptopok, telefonok, szkennerek elterjedése és hétköznapivá válása alapvetően formálta át a modern iroda belső terét
- változó munkavállalói elvárások – ma már teljesen mást várunk el egy munkahelytől, mint akár 20-30 éve, az egészséges munkavégzéshez szükséges környezet, az irodai ergonómia mind fontos részei az irodai életnek
A modern iroda szerkezete
A modern iroda egyik jellemzője a közös, egylégterű munkahelyek megjelenése. Több előnye is van, például könnyen alakítható, az egyterűség, az átláthatóság megkönnyíti az ellenőrzést, a különböző feladatokon dolgozó csoportok nem válnak szét.
Ami persze hátrány is lehet, hiszen akadnak, akik nem szeretik az egylégterű irodát, a korábbinál kevesebb a magánszféra, nagyobb a zaj. Ezeket a zavaró tényezőket természetesen lehet csökkenteni például térelválasztók alkalmazásával.
A nyitottság a vezetőség részéről is fontos. Az alkalmazottak elől elzárkózó vezető ma már nem divat, fontos, hogy fizikailag is elérhető legyen, ráadásul a nyitott ajtók módszere lehetővé teszi, hogy azonnal értesüljön a fontosabb üzleti fejleményekről.
Modern iroda papír nélkül?
A digitalizációval egyre jobban terjed az elektronikus munkavégzés, ám érdekes módon a papír nélküli iroda egyelőre mégsem valósult meg teljesen, sőt, egyelőre inkább egyfajta párhuzamosság fedezhető fel.
Így aztán miközben nagyon sok helyen megmaradt a papír az irodai munkavégzésben, felmerültek a digitális korszak új problémái is:
- adatvédelem
- archiválás
- frissítés
- alkalmazottak adatokhoz való hozzáférésének szabályozása
- vírusvédelem
Mindez infrastruktúrát és szakembereket (rendszergazda, informatikus, szoftverfejlesztő, adatrögzítő) kíván meg, az ő elhelyezésük is befolyásolja a modern iroda kialakítását.
Modern iroda a munka szempontjából
Miközben átalakultak a munkakörök és az irodában dolgozók kompetenciái, megváltoztak a munkavégzés feltételei is. Kialakultak a virtuális munkaközösségek, ahol már nem szükséges a fizikai együttlét a közös munkavégzéshez, mi több, az irodai dolgozók egy része gyakorlatilag bárhol és bármikor el tudja végezni a munkáját.
Ezzel párhuzamosan megjelentek az atipikus munkavégzés különböző formái:
- távmunka
- rugalmas munkaidő
- otthoni munka (home office)
- megosztott munkaállomás (shared desk)
- sürgős munkavégzésre szolgáló asztal (hot desk)
A modern iroda ezzel bizonyos értelemben az alternatív munkavégzési helyszínek egyike lett.
A kérdés persze most már az, egyáltalán mitől lesz egy adott munkahely ergonomikus?
Különféle tényezőket érdemes erre meghatározni, ezeket sajnos a cégek nem minden esetben veszik figyelembe. Nézzünk meg ezek közül párat!
- mennyi idő szükséges adott feladat elvégzéséhez?
- eléri-e a munkavállaló a számára szükséges eszközöket felesleges mozdulatok nélkül?
- jól látja-e őket?
- okozhat-e az elvégzendő feladat maradandó károsodást?
- mennyi pihenőidőre van szükség?
Modern iroda és az ergonómia
A modern iroda egyik legfontosabb jellemzője, hogy ergonomikus, amibe sok minden beletartozik, például a világítás vagy az akusztika.
Mik határozzák meg a dolgozó egészségét és teljesítményét?
- a munkahelyi eszközök
- a fizikai munkakörnyezet
- a feladat elvégzéséhez szükséges követelmények
- a dolgozók személyisége
- az adott épület jellemzői
Látjuk tehát, hogy nagyon összetett kérdésről van szó. Nézzük meg például, mi mindent kell figyelembe venni egy munkaállomás kialakításakor!
- megfelelő megvilágítás
- megfelelő hőmérséklet
- tükröződésmentesség
- zavaró légáramok kiküszöbölése
- alacsony zajterhelés
- akadálymentes, biztonságos hozzáférés
Fussuk át gyorsan, melyek az modern irodai ergonómia legfontosabb összetevői!
- világítás – természetes és mesterséges megvilágításra egyaránt szükségünk van, elsősorban a természetes fény túlsúlyára kell törekedni
- színek – fontos, hogy a színek pozitív irányba befolyásolják a dolgozók hangulatát, a meleg színek stimulálnak, a hideg színek nyugtatnak, de érdekes módon a színek a hőérzetünkre is hatással vannak
- zaj – noha viszonylag könnyen megszokjuk a zajt, az mégis pszichikus hatással jár
- klíma – a hőmérséklet, a páratartalom, a légmozgás mind befolyásolják a munkavégzést és a közérzetet (ha már itt tartunk, szellemi munka esetén a 20-24 C fok közötti irodai hőmérséklet az ideális)
Ha igazán jó irodabútort keresel, akkor látogass el a Domino Irodabútor oldalára, ahol széles választék és szakértői segítség vár!
(Fotó: pixabay.com/jdpereiro)