A modern iroda

 

A modern iroda kialakulása valamikor a XX. század második felére tehető, amikor minden korábbinál erőteljesebben beindult a globalizáció, aminek következményeként a multinacionális vállalatok egyre nagyobbra nőttek, így értelemszerűen egyre nagyobb terekre volt szükségük.

 

Átalakult tehát a modern iroda fogalma is, persze a folyamat nem ért véget, és talán soha nem is fog, hiszen a fejlődés folyamatos és alighanem megállíthatatlan.

 

Ebben a posztban azt próbáljuk körbejárni, hogy melyek a modern iroda legfontosabb jellemzői, mi az az irodai ergonómia, és természetesen tanácsot is adunk a modern iroda berendezéséhez.

 

A modern iroda kialakulása

 

A modern iroda kialakulása tehát az elmúlt fél évszázadra tehető, a globalizáció és a technológiai fejlődés több változást is kikényszerített.

 

  • irodaközpontok – az egyre nagyobb cégek egyre nagyobb irodaépületeket foglaltak el, egybenyíltak a terek a kommunikáció megkönnyítése érdekében, új struktúrák alakultak ki
  • tömegkommunikációs és informatikai forradalom – a faxok, nyomatók, számítógépek, laptopok, telefonok, szkennerek elterjedése és hétköznapivá válása alapvetően formálta át a modern iroda belső terét
  • változó munkavállalói elvárások – ma már teljesen mást várunk el egy munkahelytől, mint akár 20-30 éve, az egészséges munkavégzéshez szükséges környezet, az irodai ergonómia mind fontos részei az irodai életnek

 

A modern iroda szerkezete

 

A modern iroda egyik jellemzője a közös, egylégterű munkahelyek megjelenése. Több előnye is van, például könnyen alakítható, az egyterűség, az átláthatóság megkönnyíti az ellenőrzést, a különböző feladatokon dolgozó csoportok nem válnak szét.

 

Ami persze hátrány is lehet, hiszen akadnak, akik nem szeretik az egylégterű irodát, a korábbinál kevesebb a magánszféra, nagyobb a zaj. Ezeket a zavaró tényezőket természetesen lehet csökkenteni például térelválasztók alkalmazásával.

 

A nyitottság a vezetőség részéről is fontos. Az alkalmazottak elől elzárkózó vezető ma már nem divat, fontos, hogy fizikailag is elérhető legyen, ráadásul a nyitott ajtók módszere lehetővé teszi, hogy azonnal értesüljön a fontosabb üzleti fejleményekről.

 

Modern iroda papír nélkül?

 

A digitalizációval egyre jobban terjed az elektronikus munkavégzés, ám érdekes módon a papír nélküli iroda egyelőre mégsem valósult meg teljesen, sőt, egyelőre inkább egyfajta párhuzamosság fedezhető fel.

 

Így aztán miközben nagyon sok helyen megmaradt a papír az irodai munkavégzésben, felmerültek a digitális korszak új problémái is:

 

  • adatvédelem
  • archiválás
  • frissítés
  • alkalmazottak adatokhoz való hozzáférésének szabályozása
  • vírusvédelem

 

Mindez infrastruktúrát és szakembereket (rendszergazda, informatikus, szoftverfejlesztő, adatrögzítő) kíván meg, az ő elhelyezésük is befolyásolja a modern iroda kialakítását.

 

Modern iroda a munka szempontjából

 

Miközben átalakultak a munkakörök és az irodában dolgozók kompetenciái, megváltoztak a munkavégzés feltételei is. Kialakultak a virtuális munkaközösségek, ahol már nem szükséges a fizikai együttlét a közös munkavégzéshez, mi több, az irodai dolgozók egy része gyakorlatilag bárhol és bármikor el tudja végezni a munkáját.

 

Ezzel párhuzamosan megjelentek az atipikus munkavégzés különböző formái:

 

  • távmunka
  • rugalmas munkaidő
  • otthoni munka (home office)
  • megosztott munkaállomás (shared desk)
  • sürgős munkavégzésre szolgáló asztal (hot desk)

 

A modern iroda ezzel bizonyos értelemben az alternatív munkavégzési helyszínek egyike lett.

 

A kérdés persze most már az, egyáltalán mitől lesz egy adott munkahely ergonomikus?

 

Különféle tényezőket érdemes erre meghatározni, ezeket sajnos a cégek nem minden esetben veszik figyelembe. Nézzünk meg ezek közül párat!

 

  • mennyi idő szükséges adott feladat elvégzéséhez?
  • eléri-e a munkavállaló a számára szükséges eszközöket felesleges mozdulatok nélkül?
  • jól látja-e őket?
  • okozhat-e az elvégzendő feladat maradandó károsodást?
  • mennyi pihenőidőre van szükség?

 

Modern iroda és az ergonómia

 

A modern iroda egyik legfontosabb jellemzője, hogy ergonomikus, amibe sok minden beletartozik, például a világítás vagy az akusztika.

 

Mik határozzák meg a dolgozó egészségét és teljesítményét?

 

  • a munkahelyi eszközök
  • a fizikai munkakörnyezet
  • a feladat elvégzéséhez szükséges követelmények
  • a dolgozók személyisége
  • az adott épület jellemzői

 

Látjuk tehát, hogy nagyon összetett kérdésről van szó. Nézzük meg például, mi mindent kell figyelembe venni egy munkaállomás kialakításakor!

 

  • megfelelő megvilágítás
  • megfelelő hőmérséklet
  • tükröződésmentesség
  • zavaró légáramok kiküszöbölése
  • alacsony zajterhelés
  • akadálymentes, biztonságos hozzáférés

 

Fussuk át gyorsan, melyek az modern irodai ergonómia legfontosabb összetevői!

 

  • világítás – természetes és mesterséges megvilágításra egyaránt szükségünk van, elsősorban a természetes fény túlsúlyára kell törekedni
  • színek – fontos, hogy a színek pozitív irányba befolyásolják a dolgozók hangulatát, a meleg színek stimulálnak, a hideg színek nyugtatnak, de érdekes módon a színek a hőérzetünkre is hatással vannak
  • zaj – noha viszonylag könnyen megszokjuk a zajt, az mégis pszichikus hatással jár
  • klíma – a hőmérséklet, a páratartalom, a légmozgás mind befolyásolják a munkavégzést és a közérzetet (ha már itt tartunk, szellemi munka esetén a 20-24 C fok közötti irodai hőmérséklet az ideális)

 

Ha igazán jó irodabútort keresel, akkor látogass el a Domino Irodabútor oldalára, ahol széles választék és szakértői segítség vár!

 

(Fotó: pixabay.com/jdpereiro)

Tagged on:         

Minden vélemény számít!

%d blogger ezt szereti: